Beleggen in kwaliteit loont

beleggen-in-kwaliteit-loont

De best presterende bedrijven ter wereld zijn vaak ook succesvoller op de financiële markten. Onderzoek wijst uit dat een selectie van dergelijke topnamen de belegger op termijn zicht op een beter rendement bieden. Het verschil wordt ook in economisch slechte tijden gemaakt. Beleggen in kwaliteit loont. Hoe komt dit?

Er zijn maar weinig beleggers die vanaf het eerste uur in bedrijven als Apple, Google (Alphabet), Microsoft, Walt Disney, maar ook Unilever, Shell of BMW hebben belegd. Er zijn nog minder beleggers die dat hebben gedaan en er nog steeds in beleggen. Eén ding hebben deze beleggers wel gemeen. De beleggingsrendementen (combinatie van koers- en dividendrendement) zijn buitengewoon hoog. Zo hoog, dat ze nagenoeg alle andere beleggers verslaan.

Kans op hogere omzet en winst

Waarom presteren deze bedrijven beter op de beurs? Het meest voor de hand liggende antwoord hierop is dat marktleiders schaalvoordelen genieten die ze een blijvende voorsprong geven ten opzichte van de rest. Zo genieten marktleiders een scala aan inkoopvoordelen. Dit leidt tot hogere marges op de verkoop. Ook hebben grote ondernemingen in de regel een betere onderhandelingspositie naar banken en overheden toe. Zij krijgen gemakkelijker en goedkoper krediet, maar ook richting belastingdienst komt een wereldspeler sneller tot betere vestigingsvoorwaarden. Tevens zijn de marktleiders beter in staat om prijs- en of productvoorwaarden voor de gehele branche te bepalen. Sterker nog. Dit zijn vaak ondernemingen die in mindere conjuncturele markten hun prijsbeleid kunnen behouden of zelfs verbeteren. Kortom, de macht van grotere ondernemingen kent vele voordelen die zich direct vertalen in een hogere omzet- en winst.

Meer vraag

Dit geldt min of meer ook voor de positie van deze bedrijven op de financiële markten. Grote ondernemingen hebben vaak een notering op de belangrijkere beurzen of zijn opgenomen in de meest belangrijke indices. De fondsenindustrie belegt graag in deze grote bedrijven. De aandelen behoren voor veel fondsmanagers vaak tot de gewenste tien grootste belangen van het fonds. Daarbij komen topondernemingen vaker in het nieuws wat uiteindelijk leidt tot meer vraag van eindbeleggers. In slechte beurstijden nemen beleggers ook minder snel afscheid omdat het vertrouwen groter is dat het weer goed komt met het bedrijf.

Wat bepaalt succesfactor?

Wat zorgt ervoor dat deze bedrijven zijn uitgegroeid tot de grootsten ter wereld? Vooraf is dat lastig te bepalen. Jonge ondernemingen moeten allereerst iets hebben wat nieuw is, wat op meerdere continenten populair is en wat niet snel en makkelijk is te kopiëren. We spreken soms ook wel eens van inspirerende nieuwe merken of producten. Zo heeft het succesvolle Apple vandaag de dag nog relatief iets uit aan marketing. Naast inspiratie kan een onderneming ook een idee hebben dat wereldwijd zo aanslaat dat het de hele markt op zijn kop zet. Zo is streaming video on demand aanbieder Netflix binnen enkele jaren uitgegroeid tot een wereldspeler van formaat.

Niet zomaar beleggen in groei

Een bovengemiddelde groei en populariteit is niet altijd direct een reden om daar in te gaan beleggen. De belegger dient ook rekening te houden met de bedrijfshuishouding. Beleggers in het inspirerende Tesla weten daar alles van. Nieuwe ondernemingen die snel groeien hebben ook vaak een grote kapitaalbehoefte. Dit kan ook wel eens mislopen voor beleggers die denken dat met het meedoen van emissies hun rendement veilig is gesteld. Een doorlopende monitoring van de voortgang bij dit soort groeibriljanten is daarom noodzakelijk.

Championsleage

Daarom moet een succesvolle belegger zijn ogen ook niet sluiten voor ondernemingen die dit groeipad achter zich hebben gelaten, maar nog wel tot de grootste ondernemingen ter wereld behoren. Hetzelfde DNA dat nodig is om de grootste en beste te worden, is vaak nodig om in de Championsleage te blijven. Daarom zijn naast merkwaarde ook omzetgroei, winstmarge, vrije kasstroom en kwaliteit van het management belangrijke graadmeters die doorlopend worden gemeten.

Mix van topondernemingen

Zo krijgt de belegger een rustige en herkenbare beleggingsportefeuille waar genoeg over te vertellen is, maar waarvan de kosten relatief laag zijn. De beleggers van de wereldtopselectie combineren namelijk een mix van de beste ondernemingen die aan de top staan met ondernemingen die hard onderweg zijn om daarbij te gaan horen. Neem Unilever, Walt Disney, Royal Dutch Shell, Siemens, Samsung en Microsoft en combineer dit met nieuwe spelers die al wel bewezen hebben over bestendigheid te beschikken.

Meer weten?

De WereldTopSelectie biedt meerdere smaken. Het principe blijft wel hetzelfde. Het selecteert de  beste ondernemingen met de hoogste kwaliteit. Kwaliteit komt namelijk altijd bovendrijven. De belegger kan daarom kiezen tussen wereldwijde top merken, de beste dividendspelers of een selectie van familietopbedrijven. Wie vragen heeft of meer wenst te weten, kan contact opnemen met een van de medewerkers. Wij staan u graag te woord. U kunt bellen naar 0031(0)76 565 52 62.

Heb je vragen?

Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!

Gerelateerde berichten