Disney is een belegging met potentie

Disney is een belegging met potentie

Een marktkapitalisatie van bijna 220 miljard dollar maakt van  The Walt Disney Company (Disney) één van de grootste entertainmentondernemingen ter wereld. De onderneming durfde het aan om tijdens Covid-19 het roer volledig om te gooien. Dit pakt op alle fronten goed uit. Beleggen in Disney is een belegging met potentie.

Bij iedereen bekend

Wie is niet met Disney opgegroeid? Volgens Branddirectory is Disneys werelds nummer 19 van bedrijven met de grootste merkwaarde. Het merk is bij iedereen bekend. Nog steeds verdient de onderneming haar brood met de commercialisatie van Disney-figuren en andere bekende succesformules. Van Donald Duck, Star Wars tot aan de Marvel-superhelden. Niet alleen bedrukte bekers, maar ook megapretparken. De karakters leveren in veel opzichten een aardige duit op.

Covid-19 drukt omzet

Het concern heeft veel te lijden gehad van het Covid-19 virus. Allereerst zijn de themaparken gesloten. Ten tweede werd de cruiseline vloot aan de ketting gelegd. Ook moesten ook de resorts hun deuren sluiten. Ten vierde kon Disney geen nieuwe filmproducties meer maken en als vijfde werden ook nog alle theaters tijdelijk gesloten. Al deze drastische maatregelen hadden tot gevolg dat omzet en winst van de onderneming sterk daalden.

Metamorfose van formaat

Reden genoeg voor het management van Disney om actief te kiezen voor een metamorfose van ongekend formaat. De leiding greep in met het doorvoeren van drastische bezuinigingen in haar entertainmenttak. Bijna 30.000 medewerkers werden noodzakelijkerwijs ontslagen. Daarnaast richtte de onderneming haar pijlen op haar digitale streamingdiensten (Disney +), digitale advertenties en tv-content. Om dit te bewerkstelligen bracht Disney ‘technologie, mediadistributie en reclameverkoop’ samen in één enkel bedrijfssegment. Hiermee groeide een nieuwe focus om gepersonaliseerde entertainmentervaringen te creëren en te leveren aan consumenten over de hele wereld. Niet voor niets genoot het media-segment een forse groei tijdens COVID-19. Momenteel blijkt dit nog steeds Disneys snelst groeiende onderdeel.

Groei van abonnees

Absolute klapper daarbij is Disney+. Inmiddels is dit onderdeel een grote concurrent van Netflix. Zo voegde Disney+ in het tweede kwartaal van 2022 maar liefst 9,2 miljoen abonnees toe aan haar streamingdienst. Momenteel heeft Disney in totaal meer dan 205 miljoen abonnementen, waaronder 138 miljoen betalende Disney+-abonnees wereldwijd. De wens is om in 2024 te groeien naar 230 tot 260 miljoen betalende klanten. Dat is een mijlpaal die volgens analisten realistisch genoemd mag worden.

Combinatie met sportcontent

Naast het gebruikelijke aanbod dat Disney+ heeft, schuilt de kracht van de onderneming in de combinatie die het zoekt met betaalde sport-content. Ook schuilt er meerwaarde in de capaciteit die Disney heeft om haar eigen content aan te bieden. Juist die combinatie helpt bij het creëren van kosten- en schaalvoordelen ten opzichte van de concurrentie. Mede daardoor is Disney ook in staat om een veel aantrekkelijkere prijs te vragen voor haar diensten. Nu de concurrentie met het aantal ambitieuze spelers in de markt toeneemt, kan dit wel eens een extra voorsprong opleveren.

Het bedrijf is in korte tijd veranderd van een stoffig en log mediaconcern met een matig groeiprofiel naar een van de meest prominente spelers in een groeimarkt van ongekend formaat. Dit is het gevolg van een gedurfde strategische aanpassing. Waar de wereldwijde videostreamingmarkt volgens Straits Research in 2021 nog net geen  60 miljard dollar waard was, verwachten deze onderzoekers dat er in deze markt in 2030 ruim 320 miljard dollar aan omzet te verdelen valt. Dit is een jaarlijkse groei van meer dan 20%.

Oude CEO Bob Iger terug

De afgelopen maanden hebben meerdere leidinggevenden op hoog niveau bij Disney verteld dat ze overwogen te vertrekken onder leiding van CEO Chapek. Als gevolg hiervan kwam het bestuur van Disney tot de conclusie dat Chapek niet geschikt was voor de rol van CEO.

Iger heeft ingestemd om terug te keren als CEO voor twee jaar. “De raad van bestuur heeft geconcludeerd dat terwijl Disney aan een steeds complexere periode van transformatie van de industrie begint, Bob Iger zich in een unieke positie bevindt om het bedrijf door deze cruciale periode te leiden”, zei voorzitter van de raad van bestuur van Disney.

Topmerk

The Walt Disney Company kan met haar aanbod sneller groeien dan de markt, en is daarbij ook nog in staat om een behoorlijk kostenvoordeel te gaan benutten in haar strijd met de concurrenten. Nu de lockdowns voorbij zijn, zien we dat de oude business van Disney weer volop meedoet in het geheel en kan gaan bijdragen aan de gezonde kasstroom van de onderneming. Bij een dergelijk topmerk hoort ook een stevige waarderingspremie. Het aandeel is ook niet goedkoop als de positieve verwachtingen niet kunnen worden waargemaakt. Tot nu toe is de combinatie van een ijzersterk wereldmerk, een schaalbaar en efficiënt businessmodel en een strategisch en succesvol management genoeg reden om Disney een vaste plek te geven in de MerkenTopSelectie. Disney is een aandeel met potentie. Sterker nog, het concern is een van de sprekende voorbeelden van het succes van WereldTopMerken. Beleggen in Disney is een belegging met potentie.

 

Heb je vragen?

Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!

Gerelateerde berichten