Game on Microsoft!

game on voor xbox

 

Microsoft verrast vriend en vijand met een megabod op Activision Blizzard. Het is bereid om 68,7 miljard dollar te betalen voor onder andere de succesvolle games Call of Duty, Warcraft en Candy Crush. Met de overname speelt Microsoft haar gamedivisie naar het hoogste level. Game on!

De gamewereld is een lucratieve groeimarkt. Microsoft is met haar Xbox momenteel geen marktleider. Een deel van de zeer rijke kaspositie wordt daarom gebruikt voor deze overname. En dat brengt Microsoft met stip in de top 3. Na het Chinese Tencent en Sony doet Microsoft weer serieus mee.

Schandaal

Activision Blizzard is wel eens duurder geweest. Dit is het gevolg van een schandaal dat is te vergelijken met #tvoh. Het is vooral aantrekkelijk omdat de overname niet alleen de marktpositie verstevigt. Ook maakt de overname het nieuwe aanbod voor gamers een stuk aantrekkelijker en daarmee de groeicapaciteit van Microsoft.

Gamepass

Waarom? De onderneming is van plan om haar Office-succesformule uit te rollen in de gamewereld. Zij ontwikkelt een ‘gamepass’ waarbij de gebruiker met behulp van een abonnement maandelijks toegang krijgt tot alle games. En als het aanbod met de nieuwe spellen wordt uitgebreid, dan wordt dit abonnement een stuk aantrekkelijker.
Ik verwacht dat dit gaat leiden tot een flinke groei van het aantal Xbox gebruikers. Leuke bijkomstigheid is dat de spellen in de toekomst alleen nog maar op de Xbox en pc kunnen worden gespeeld. Een dubbelslag die voor Sony hard aankomt.

Superieure marktleider

Wat koopt de belegger? Op het gebied van software is Microsoft een superieure marktleider met een ‘moating’ karakter. Dit houdt in dat een gebruiker niet snel overstapt naar een andere leverancier. De clouddiensten profiteren momenteel goed van een sterke groei. Nu de gamedivisie is versterkt, kan Microsoft haar zo succesvolle abonnementstructuur uitrollen. De jacht op een toppositie in een sterke groeimarkt is geopend. Bovendien toont Microsoft een sterk track record met de succesvolle integratie van overgenomen bedrijven.

Must have

Is Microsoft koopwaardig? Het stormt immers op de beurzen en het lijkt of de lucht vooral uit de stevig gewaardeerde aandelen moet. Het aandeel koerst nog steeds rond de 34 keer de winst. Dat is fors, maar niet te duur voor een marktleider. Een sterk management, meerdere topmerken, een aantrekkelijke spreiding van activiteiten én een bovengemiddelde omzetgroei, winst en vrije kasstroom in het vooruitzicht. In onze opinie past Microsoft in de MerkenTopSelectie.