Grootste autofabrikant ter wereld zet in op waterstof

 

Toyota Motor Corporation is met een productie van circa 10 miljoen voertuigen per jaar de grootste Japanse autofabrikant. Op wereldschaal strijdt het elk jaar om de eerste plaats qua volume. Het bedrijf telt 71.400 werknemers en 50 productielocaties. Van de totale productie wordt 60% buiten Japan gerealiseerd.

De onderneming is opgericht door Kiichiro Toyoda die in 1936 startte met de productie van personenauto’s. Een jaar later werd de naam Toyota in gebruik genomen. Naast het hoofdmerk voert de onderneming meerdere merknamen zoals Lexus, Daihatsu, Scion en Hino Motors.

Kwaliteitsverbetering als norm

Het bedrijf kent sinds haar oprichting een sterke focus op kwaliteitsbewaking en -verbetering. De betere kwaliteit van de producten in combinatie met de lagere kosten gaven Toyota een sterk competitief voordeel op de wereldmarkt. Dit ‘Toyota Production System’ (TPS) is de basis geworden van de moderne inrichting van een productieketen. Processen zijn gericht op stapsgewijze verbeteringen en het voorkomen van verspilling ten aanzien van o.a. materialen en arbeidsuren.

De onderneming kent Hoewel Toyota met de introductie van de Toyota Prius de eerste fabrikant was die een betaalbare hybride op de markt bracht, heeft het merendeel van de momenteel geproduceerde voertuigen motoren die geheel of gedeeltelijk gebruik maken van fossiele brandstoffen.

Inzet op waterstof

Pas in 2025 wordt een volledig elektrische auto (‘full EV’) verwacht. Dit relatief trage tijdspad is deels terug te voeren op de TPS-filosofie. Door het uitbreiden van het aanbod aan EV-voertuigen is de CO2 emissie van het totale wagenpark relatief laag ten opzichte van andere autofabrikanten. Naast het doorontwikkelen van batterijtechnologie, zet Toyota ook in op het gebruik maken van waterstof (H2) als energiedrager.

Alhoewel Toyota niet voorop loopt, wordt de transitie naar CO2-vrije voertuigen wel degelijk gemaakt. Het bedrijf heeft de financiële slagkracht, omvang en merktrouwheid bij haar afnemers om dat mogelijk te maken. De inzet op waterstof vinden wij een interessante strategische keuze. Het percentage van EV-voertuigen (hybride) zal verder toenemen. Momenteel valt 26% van de verkopen in deze categorie. Wij zien Toyota als een sterke (merk)naam.