TikTok snelst groeiende merk

TikTok snelst groeiende merk

TikTok is het snelst groeiende merk ter wereld. De app die is ontwikkeld door het Chinese Bytedance verovert in rap tempo de hele wereld. Dit is de uitkomst van een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door Branddirectory.com

TikTokjes maken

Tegenwoordig is TikTok niet louter bekend bij jonge pubers die uren op hun telefoon zitten. Ook ouders kunnen reels bekijken en TikTokjes maken. Het is een belangrijk onderdeel aan het worden van de dagelijkse schermtijd. De marktwaarde wordt geschat op bijna 59 miljard dollar. Helaas kun je als belegger niet investeren in een aandeel Bytedance of TikTok.

Gestaag groeiende omzet

Apple blijft met een monsterwaarde van 336 miljard dollar het meest waardevolle merk ter wereld. Naast de populaire iPhone, profiteert de techreus vooral van de groei van iCloud en AppleStore. Ook is er een groeiende vraag naar accessoires zoals de Airpods en iWatches.

Loyale klantenbasis

Aardig om daarbij te vermelden is dat Apple een enorm loyale klantenbasis heeft. Dit fenomeen heet een ‘moat’. Een ‘moat’ wil zeggen dat je niet snel overstapt naar een ander merk omdat je min of meer afhankelijk bent geworden van de diensten en/of het gemak van een product of dienst. Hoe dan ook: nog nooit is een merk zo waardevol geweest als Apple.

Als het om waardevolle merken gaat, dan volgen Amazon en Google na Apple. Ook Microsoft en Samsung staan stevig in de top 5. Opvallende stijgers in de lijst van Global Brand 500 zijn Disney, YouTube en Spotify. Vooral Disney is een opvallende. De stijging is het gevolg van een strategische wijziging van het concern om in te zetten op streaming media. Disney+ en ESPN doen voor de tekenfilmproducent goede zaken.

Hollands glorie

Enige vorm van Hollands glorie is in 2022 ver te zoeken. Het best genoteerde Nederlands merk is Heineken. De bierbrouwer klimt van plaats 346 naar 317. Daarna komt Philips op plaats 332. Dit kan wel eens de laatste keer zijn voor Philips, dat momenteel kampt met problemen met een van haar producten.

Grote verschuiving

De vraag is of we volgend jaar een grote verschuiving gaan zien als gevolg van de beurscorrectie die momenteel plaatsvindt. Als het goed is, zal een topmerk daar niet heel veel hinder van moeten gaan ondervinden. We wachten het af.

Heb je vragen?

Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!

Gerelateerde berichten