Topmerk Heineken toont klasse

Topmerk Heineken toont klasse

Het Nederlandse topmerk Heineken toont klasse. Het is de op een na grootste bierbrouwer ter wereld. Met een marktkapitaal van ruim 51 miljard euro behoort het concern ook tot ’s werelds meest waardevolle ondernemingen. Grootste aandeelhouder is de Heinekenfamilie die via Heineken Holding NV 50,1% van de aandelen bezit.

In buitenland premium merk

De omzet komt voor 90% uit de verkoop van bier. Dit is maar liefst 231 miljoen hectoliter per jaar. In 70 landen opereert Heineken met meer dan 300 merken. Hiervan zijn Heineken, Amstel, Sol, Birra Moretti en Tiger de meest bekende. De merkenstrategie van Heineken is wereldwijd bekend. Opvallend is bijvoorbeeld dat Heineken in het buitenland een premium merk is en in Nederland gewoon een van de biermerken.

Groeimarkten buiten Europa

In tegenstelling tot grote broer AB InBev, verdient Heineken slechts voor 10% aan andere dranken. De meeste Heinekendranken worden gedronken binnen Europa (42%) en Noord- en Zuid-Amerika (32%). Markten zoals Azië, India en Afrika nemen nu nog maar een klein deel van de dranken af. Dit zijn echter wel markten die het hardst groeien.

Extra vraag in groeimarkten

In totaal bedraagt de omzet zo’n kleine 30 miljard per jaar. Op deze omzet genereert de onderneming een operationele marge van ruim 15%. Groei van de hoeveelheid bier dat jaarlijks aan de man wordt gebracht zit in twee zaken verscholen. Enerzijds zorgt extra vraag van consumenten in groeimarkten zoals Afrika, Azië, India en Latijns-Amerika voor de groei. Anderzijds is Heineken ook in staat om hogere prijzen voor haar dranken te vragen.

Herstel markt

Recent rapporteerde Heineken aan haar aandeelhouders ook dat zij goed in staat blijkt om de verhoogde grondstofprijzen door te berekenen aan haar klanten. Heineken gaat per 1 januari haar prijzen verhogen met 10%. Niet iedereen is in staat om de verhoging van allerlei kosten door te berekenen. Daarbij komt dat dit jaar de markt herstelt met een groei van bijna 12%. Covid-19 hield horeca dicht en dat zorgde voor een krimp van de internationale biermarkt van 5,1% op jaarbasis. 2021 Was daarmee een van de slechtste jaren in de geschiedenis van de internationale biermarkten. Heineken wordt in staat geacht om harder te groeien met het huidige herstel dan de markt. Dit is de marktleider aan haar stand verplicht.

Nieuwe prijsverhoging

Heineken verhoogt op 1 januari de bier- en ciderprijzen met gemiddeld 10%. Dat komt bovenop de prijsverhoging van 6% die Heineken in augustus doorvoerde. Horecaondernemers zijn moedeloos. Ze hebben te maken met hogere energiekosten, huurverhogingen, personeelstekorten en coronaschulden die wachten om afbetaald te worden.

Trek in bier

Na een zware Covid-19 periode lijkt de wereldwijde biermarkt weer trek te hebben in bier. Het topmerk Heineken toont klasse en zal naar verwachting een iets hogere omzetgroei kunnen gaan realiseren dan haar concurrenten. Belangrijk is ook dat de onderneming haar marge kan verbeteren van 15% naar misschien wel 16%. Dit is een goed teken in een markt waar veel bedrijven kampen met druk op marges vanwege hogere grondstofprijzen. Met de ijzersterke balans, een gezonde pay out ratio van bijna 40% en een dividendrendement van 1,63% is Heineken een aandeel dat een rustpunt is in de beleggingsportefeuille. Het aandeel neemt een prominente plaats in binnen de MerkenTopSelectie én de FamilieTopSelectie.

Heb je vragen?

Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!

Gerelateerde berichten