Ferrari veel duurder dan Porsche aandelen

Aandelen Porsche na beursgang nog steeds aantrekkelijk

We betalen graag voor de meest luxe producten en diensten. Ook topmerken zoals Porsche en Ferrari profiteren daar optimaal van. Beide merken zijn inmiddels beursgenoteerd en doen pogingen om te elektrificeren. Hoe verloopt dat en zijn de aandelen aantrekkelijk?

Sterk herstel

De koers van het nog niet zo lang geleden tot de beurs toegetreden Porsche (P911) steeg dit jaar al 22%. In het eerste kwartaal leverde de Duitse specialist van race auto’s 18% meer auto’s dan in hetzelfde kwartaal in 2022. 11% van de totale productie bestond uit elektrische en hybride bolides. De totale omzet en winst stegen met ruim 25%. Dit was mede het gevolg van een sterk herstel van de vraag vanuit China. Daar steeg de omzet met 30%.

Ruim 35% meer

Deze groei werd behoorlijk overtroffen door het Italiaanse Ferrari (RACE). Niet voor niets werd dit aandeel in dezelfde periode ruim 35% meer waard. Het eerste kwartaalcijfers was ook beter dan verwacht. De omzet steeg met 20%. Het aantal leveringen steeg met 10% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het orderboek is opvallend sterk met bestellingen tot 2025. Dit laat geen twijfel over de vraag naar Ferrari’s. Wat de elektrificatie betreft, loopt  Ferrari behoorlijk achter. Op dit moment produceert het Italiaanse topmerk nog geen volledig elektrische modellen. Wel zijn er inmiddels vier hybride modellen die zorgen voor 35% van de omzet.

Andere strategie

Als we aan Porsche en Ferrari denken, komt het woord vergroening niet direct in ons op. Interessant is dat beide luxemerken verschillende strategieën voeren. Zo komt Porsche in 2024 met de volledig elektrische Macan. Het management heeft tot doel om in 2025 meer dan 50% van haar verkopen hybride of elektrisch te laten zijn. In 2030 moet meer dan 80% van de omzet bestaan uit elektrische voertuigen. Porsche speelt hierbij in op de snel groeiende trend van elektrificatie van de autosector.

Geen plannen bekend

Ferrari heeft op het moment nog geen volledig elektrische voertuigen. Maar het heeft daartegen wel vier hybride voertuigen. Die waren goed voor 35% van de omzet in het eerste kwartaal. De eerste volledig elektrische Ferrari wordt in 2025 verwacht (Official: Ferrari’s first fully electric supercar to arrive in 2025 | Top Gear). Verder zijn er nog geen openbaar gemaakte plannen voor de ontwikkeling van andere elektrische voertuigen.

Stevige inzet op de transitie

Marktkenners verwachten dat in 2025 meer dan 20% van alle auto’s elektrisch zal zijn. In 2030 moet dit opgevoerd zijn naar 40%. En men verwacht dat in 2040 zo goed als alle nieuwe auto’s elektrisch zijn (Why electric cars will take over sooner than you think – BBC News). Veel automerken zetten dus stevig in op de transitie naar elektrische voertuigen. Vaak ook met een duwtje in de rug, zoals het verbod op de verkoop van fossiele brandstof voertuigen vanaf 2035 door de Europese Unie.

Waardering & Upside

Beide automerken genieten een sterk imago. Met onderliggend goede fundamentals om jaar op jaar te groeien. Toch lijkt Porsche meer focus te hebben op elektrificatie van haar productlijn dan Ferrari. De Duitse fabrikant kan daarnaast profiteren van de schaalvoordelen van Volkwagen AG als het gaat om research & development waar Porsche op mee kan liften. Deze grootaandeelhouder van Porsche biedt daarmee een groot kostenvoordeel dat Porsche heeft ten opzichte van Ferrari.

Porsche kansrijker

Momenteel lijkt Porsche ook aantrekkelijker gewaardeerd dan Ferrari. Met een koers-winstverhouding van 20 keer de winst tegenover maar liefst 50 keer de winst voor Ferrari. Het gemiddelde koersdoel van analisten voor Porsche ligt op € 120 per aandeel. Dit geeft een beperkte upside van zo’n 4%. Analisten zijn van mening dat het aandeel Ferrari net geen € 279 per aandeel waard is. Met een koers van 274,90 is daar weinig upside. Met onze waarderingsmethode (discounted cash flow) komen wij op een realistische waardering (fair value) van € 70 per aandeel voor Porsche en slechts € 135 voor Ferrari. Dit betekent dat beide aandelen te duur zijn en een negatieve koerspotentie hebben. Ferrari is de duurste met een prijs die -53% voor Ferrari. We geven toch Porsche het voordeel van de twijfel. De scherpere focus op de elektrificatie van haar auto’s en de voordelen van een grootaandeelhouder met diepe zakken geven genoeg reden om positief te zijn over deze Duitse automaker. Porsche staat op de nominatie om te worden opgenomen in de FamilieTopSelectie.

Heb je vragen?

Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!

Gerelateerde berichten