Aandelen Starbucks interessant?

Aandelen Starbucks interessant?

Starbucks is de grootste koffieonderneming ter wereld. Met een omzet van 31 miljard dollar en 35.000 Starbucks wereldwijd heeft de onderneming een enorme invloed op de koffiecultuur. Is Starbucks ook een interessante investering?  

De Starbucks formule 

Starbucks staat bekend om haar trendy koffiezaken met Frappuccino’s, Macchiato’s en nog meer hippe koffiedranken. In marketing zijn ze ijzersterk, maar het schrijven van de juiste naam op de koffiebeker minder.  

De koffiezaken van de onderneming zitten verspreid over de hele wereld. Op alle grote vliegvelden, in de meest populaire winkelstraten en langs de drukste snelwegen is een Starbucks. Zelfs op tropische eilanden zijn Starbucks te vinden.
De koffiezaken worden ook door menig millennial gebruikt als werkplek of ontmoetingsplek. Met de Starbucks card doet de onderneming er alles aan om vaste klanten te werven. Deze kaart biedt speciale aanbiedingen en boost loyaliteit. 

Koffieverslaving 

Dagelijks worden er meer dan 2 miljard kopjes koffie gedronken. Gemiddeld drinkt een koffiedrinker drie bakjes per dag. De wereldwijde koffiemarkt kent een omzet van maar liefst 430 miljard dollar. De grootste koffiemarkt is die van de VS. Cafeïne is een van de succesfactoren van koffie. Deze stof is een verslavende stimulant. Veel koffiedrinkers voelen dat zij cafeïne nodig hebben in de ochtend om goed te kunnen functioneren. 

Het licensing model 

Starbucks doet niet aan franchises. Maar je kunt wel een Starbucks openen als licensor. Omdat de onderneming controle wilt houden over de winkels en de kwaliteit van de producten heeft het gekozen voor licensing. Starbucks blijft op deze manier namelijk eigenaar van de winkel. In het geval van franchising is dat niet zo.  

Een gelicentieerde Starbucks heeft een licentiekosten van 315.000 dollar. Dat omvat een deel van de apparatuur die nodig is, maar de totale investering als je een nieuwe Starbucks opent ligt rond de 1 miljoen dollar. 

Milieu en sociaal betrokken 

Al in de jaren 90 was de onderneming bezig met opstellen van plannen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Starbucks gebruikt het C.A.F.E. beoordelingssysteem om prijzen te bepalen voor de koffiebonen van boeren. De koffieboeren worden beoordeeld op economische, sociale, milieu verantwoordelijkheid in de teelt en verwerking van koffie. Boeren die hoog scoren krijgen meer geld en boeren die niet voldoen aan minimumeisen zoals geen kinderarbeid of onder het minimumloon worden uitgesloten. 

Naast de sociale betrokkenheid is de onderneming ook betrokken met het milieu. Starbucks heeft publieke uitgesproken om haar afval met 50% te verminderen voor 2030. Een van de initiatieven om dit doel te bereiken in de introductie van de herbruikbare beker. Daarnaast gebruikt de onderneming steeds meer recyclede materialen voor verpakkingen en heeft het plastic rietjes gebanned. 

Groei en behoud 

Sinds het begin van het jaar is het aandeel van Starbucks 12% gezakt. Op het dieptepunt was dit zelfs 40% lager dan het begin van het jaar. Als je verder uitzoomt heeft het aandeel in de afgelopen vijf jaar uitstekend gepresteerd. Met een koersstijging van 78% en een dividendrendement van 2% zat je vermogen de afgelopen vijf jaar uitstekend in Starbucks. De koffiemarkt blijft groeien en koffieverslaafde blijven koffiedrinken! Dit zorgt ervoor dat de groeiverwachtingen van Starbucks positief zijn. 

Beleggen in bedrijven met een sterke merknaam zoals Starbucks? Bekijk dan de MerkenTopSelectie! 

 

Heb je vragen?

Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!

Gerelateerde berichten